کد مطلب:1603 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:268

عده ای از زنها که ازدواج با آنان حرام است


2393- ازدواج با زنهایی كه با انسان محرم هستند مثل مادر و خواهر و دختر و عمه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادر زن حرام است .



2394- اگر كسی زنی را برای خود عقد نماید , اگر چه با او نزدیكی نكند , مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند , به آن مرد محرم می شوند.



2395- اگـر زنی را عقد كند و با او نزدیكی نماید , دختر و نوه دختری و پسری آن زن هر چه پائین روند , چه در وقت عقد باشند یا بعدا به دنیا بیایند , به آن مرد محرم می شوند.



2396- اگر با زنی كه برای خود عقد كرده نزدیكی نكرده باشد , تا وقتی كه آن زن در عقد او است - بنابر احتیاط واجب - با دختر او ازدواج نكند.



2397- عمه و خاله انسان و عمه و خاله پدر , و عمه و خاله پدر پدر , یا مادر پدر و عمه و خاله مادر , و عمه و خاله مادر مادر یا پدر مادر هر چه بالا روند به انسان محرمند.



2398- پدر و جد شوهر , هر چه بالا روند و پسر و نوه پسری و دختری او هر چه پایین آیند چه در موقع عقد باشند , یا بعدا به دنیا بیایند به زن او محرم هستند.



2399- اگـر زنی را برای خود عقد كند , دایمه باشد یا صیغه , تا وقتی كه آن زن در عقد او است نمی تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.



2400- اگـر زن خـود را بـه تـرتیبی كه در كتاب طلاق گفته می شود , طلاق رجعی دهد , در بین عده نـمی تواند خواهر او را عقد نماید , ولی در عده طلاق بائن می تواند با خواهر او ازدواج نماید و در عده متعه احتیاط واجب آن است كه ازدواج نكند.



2401- انـسان نمی تواند بدون اجازه زن خود با خواهرزاده و برادرزاده او ازدواج كند ولی اگر بدون اجازه زنش آنان را عقد نماید و بعدا زن اجازه نماید اشكال ندارد.



2402- اگر زن بفهمد شوهرش برادرزاده یا خواهرزاده او را عقد كرده و حرفی نزند , چنانچه بعدا رضایت بدهد عقد صحیح است , اگر رضایت ندهد عقد آنان باطل است .



2403- اگـر انـسـان پـیـش از آن كه دختر خاله یا دختر عمه خود را بگیرد با مادر آن زنا كند , دیگر بنابر احتیاط نمی تواند با آن ازدواج نماید.



2404- اگر با دختر عمه یا دختر خاله خود ازدواج نماید و پس از نزدیكی با آنان با مادرشان زنا كند موجب جـدایـی آنـهـا نـمـی شـود , و هم چنین است حكم اگر بعد از عقد و پیش از آن كه با آنان نزدیكی كند با مادرشان زنا نماید , اگر چه احتیاط مستحب آن است كه در این صورت از ایشان به طلاق دادن جدا شود.



2405- اگـر با زنی غیر از عمه و خاله خود زنا كند , احتیاط مستحب آن است كه با دختر او ازدواج نكند , بـلكه اگر زنی را عقد نماید , و پیش از آن كه با او نزدیكی كند با مادر او زنا كند احتیاط مستحب آن است كـه از آن زن جدا شود , ولی اگر با او نزدیكی كند و بعد با مادر او زنا نماید , بی شبهه لازم نیست از آن زن جدا شود.



2406- زن مسلمان نمی تواند به عقد كافر درآید , مرد مسلمان هم نمی تواند با زنهای كافره غیر اهل كتاب ازدواج كند , ولی صیغه كردن زنهای اهل كتاب مانند یهود و نصاری مانعی ندارد.



و بنابر احتیاط لازم عقد دایمی با آنها ننماید , و بعضی از فرق از قبیل نواصب كه خود را مسلمان می دانند و در حكم كفارند , مرد و زن مسلمان نمی توانند , با آنها به طور دایم یا انقطاع ازدواج نمایند.



2407- اگر با زنی كه در عده طلاق رجعی است زنا كند آن زن - بنابر احتیاط - بر او حرام می شود و اگر بـا زنـی كـه در عده متعه , یا طلاق بائن , یا عده وفات است زنا كند بعدا می تواند او را عقد نماید , اگر چه احتیاط مستحب آن است كه با او ازدواج نكند و معنای طلاق رجعی و طلاق بائن و عده متعه و عده وفات در احكام طلاق گفته خواهد شد.



2408- اگـر با زن بی شوهری كه در عده نیست زنا كند , بنابر احتیاط نمی تواند پیش از آن كه توبه كند با او ازدواج نماید , ولی شخص دیگری اگر بخواهد با آن زن پیش از توبه كردنش ازدواج كند اشكالی ندارد , مـگر در صورتی كه آن زن مشهور به زنا باشد كه بنابر احتیاط ازدواج با او قبل از توبه اش جایز نیست و هم چـنـیـن ازدواج با مرد مشهور به زنا قبل از آن كه توبه كند جایز نمی باشد , و احتیاط مستحب آن است كه اگر شخص بخواهد با زن زناكار ازدواج كند صبر نماید تا آن زن حیض ببیند بعد او را به عقد خود در آورد , خواه خود با او زنا كرده باشد یا دیگری .



2409- اگـر زنی را كه در عده دیگری است برای خود عقد كند , چنانچه مرد و زن , یا یكی از آنان بدانند كه عده زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدی می شود , اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیكی نكرده باشد.



2410- اگـر زنـی را كـه در عـده دیگری است برای خود عقد كند , و با او نزدیكی كند , آن زن بر او حرام ابدی می شود , اگر چه نمی دانسته كه آن زن در عده است یا نمی دانسته كه عقد زن در عده حرام است .



2411- اگـر انسان بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج كند , باید از او جدا شود , و بعدا هم نباید او را برای خـود عـقـد كـنـد , و هم چنین است بنابر احتیاط اگر نداند كه آن زن شوهر دارد ولی بعد از ازدواج با او نزدیكی كرده باشد.



2412- زن شوهردار اگر زنا كند بر مرد زنا كننده - بنابر احتیاط - حرام ابدی می شود , ولی بر شوهر خود حـرام نـمی شود , و چنانچه توبه نكند و بر عمل خود باقی باشد , بهتر است كه شوهر , او را طلاق دهد ولی باید مهرش را بدهد.



2413- زنـی را كه طلاق داده اند و زنی كه صیغه بوده و شوهرش مدت او را بخشیده یا مدتش تمام شده , چنانچه بعد از مدتی شوهر كند و بعد شك كند كه موقع عقد شوهر دوم عده شوهر اول تمام بوده یا نه , به شك خود اعتنا نكند.



2414- مادر و خواهر و دختر پسری كه لواط داده بر لواط كننده - در صورتی كه بالغ بوده - حرام می شود و هم چنین است بنابر احتیاط لازم اگر لواط دهنده مرد باشد و یا آن كه لواط كننده بالغ نباشد , ولی اگر گمان كند كه دخول شده , یا شك كند كه دخول شده یا نه , بر او حرام نمی شوند.



2415- اگـر با مادر یا خواهر پسری ازدواج نماید و بعد از ازدواج با آن پسر لواط كند بنابر احتیاط آنها بر او حرام می شوند.



2416- اگـر كـسـی در حـال احـرام كه یكی از كارهای حج است با زنی ازدواج نماید عقد او باطل است و چنانچه می دانسته كه زن گرفتن بر او حرام است , دیگر نمی تواند آن زن را عقد كند.



2417- اگر زنی كه در حال احرام است با مردی كه در حال احرام نیست ازدواج كند , عقد او باطل است و اگـر زن مـی دانـسـته كه ازدواج كردن در حال احرام حرام است احتیاط واجب آن است كه بعدا با آن مرد ازدواج نكند.



2418- اگر مرد طواف نساء را كه یكی از كارهای حج و عمره مفرده است بجا نیاورد , زنش و زنان دیگر بر او حلال نمی شوند , و نیز اگر زن طواف نساء نكند شوهرش و مردان دیگر بر او حلال نمی شوند , ولی اگر بعدا طواف نساء را انجام دهند حلال می شوند.



2419- اگر كسی دختر نابالغی را برای خود عقد كند حرام است پیش از آن كه نه سال دختر تمام شود , با او نـزدیـكی كند , ولی اگر نزدیكی بكند اظهر آن است كه بعد از بلوغ دختر نزدیكی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد ( معنای افضاء در مساله ( 2389 ) گذشت ) ولی احوط آن است كه او را طلاق دهد.



2420- زنـی را كـه سـه مـرتبه طلاق داده اند بر شوهرش حرام می شود ولی اگر با شرایطی كه در احكام طلاق گفته می شود , با مرد دیگری ازدواج كند , بعد از مرگ یا طلاق شوهر دوم و گذشتن مقدار عده او شوهر اول می تواند دوباره او را برای خود عقد نماید.